Deze boerderij bood in de oorlog onderdak aan veel onderduikers in de oorlog.
De boerderij van Jan Kloosterman en Geeske van der Heide lag in de oorlog redelijk afgelegen van de bewoonde wereld aan de landweg De Bolderen. Van de huidige Feantersdyk was nog geen sprake. Tussen deze landweg en de boerderij lag de Tsjerkwei. De Tsjerkwei is een vaart die loopt van Earnewâld naar Garijp. De boerderij was te bereiken via een barte (houten bruggetje) over de vaart die teruggetrokken kon worden als er gevaar van de Duitse kant dreigde.
In januari 1944 dook piloot Freed Warren, die met de Liberator “Fire Ball II” bij Sleen in Drenthe door de Duitsers was neergeschoten, hier onder. En in maart 1944 kwamen daar nog 2 vliegeniers bij die met hun Liberator “Yankee Rebel Harmony” een noodlanding moesten maken in de Grondsmapolder in de Alde Feanen tussen Warten en Earnewâld.
De komst van de twee vliegeniers van de “Yankee Rebel Harmony” werd voorafgegaan door spannende momenten. Hun bommenwerper vloog op een geschatte hoogte van ongeveer 15 meter over de boerderij van Kloosterman. Zoon Hans Kloosterman en de reeds aanwezige Amerikaanse vliegenier Freed Warren waren getuige van deze zeer lage passage van het vliegtuig.
De bommenwerper was op de terugweg van Berlijn, waar men een spoorwegrangeerterrein had gebombardeerd. Hun toestel was zo erg gehavend geraakt, door afweergeschut en aanvallen van Duitse jagers, dat terugvliegen over de Noordzee naar Engeland geen haalbare kaart was. Laag vliegend over het dorp Earnewâld zag men ten noorden van hun vliegtuig een geschikte plek om een noodlanding te maken. De landing in de Grondsmapolder liep voor 2 van de 11 bemanningsleden ongelukkig af. Het vliegtuig kwam in botsing met een Amerikaanse (!) windmolen waarbij de neus van het toestel totaal werd vernield. Co-piloot Stephen P. Judd overleed kort na de botsing. Piloot John M. Kendrick Jr was zo zwaar gewond aan zijn benen dat vervoer door het verzet niet mogelijk was. Hij is later door de Duitsers naar het ziekenhuis in Leeuwarden gebracht waarbij zijn beide benen zijn geamputeerd.”
Benieuwd hoe het de bemanning verder is vergaan? Jan Bergsma tekende het bijzondere verhaal van de ontsnapping van de Amerikaanse vliegeniers op in het boekje Vliegtuigcrashes bij de Saiter in de oorlog ’40-‘45’.



